Framtidskontraktet

Socialdemokraternas partistyrelse presenterar Framtidskontraktet som beskriver de prioriterade politiska förslagen inför partikongressen i april. Vår främsta prioritering är att få fler i arbete.

- Vår främsta prioritering är att få fler i arbete. Vi väljer det, eftersom fler i arbete är nyckeln till alla andra viktiga investeringar vi vill göra. Vi föreslår bland annat en ny närings- och innovationspolitik, jobbreformer som får företag att växa och anställa fler, utbildningskontrakt för unga, en ny Arbetsförmedling och kompetensutveckling för löntagarna, säger Stefan Löfven.

Vi socialdemokrater lägger också förslag för att vända den negativa utvecklingen i skolan. Vi vill göra stora förändringar för att alla barn ska ges möjlighet att lyckas. Därför föreslår vi bland annat resurser till skolorna efter behov, allmän förskola från två års ålder, mindre klasser i lågstadiet och 10-årig grundskola. För de äldre eleverna vill vi skapa ett gymnasium med större stöd som även är obligatorisk till 18 år, och erbjuda bättre yrkesutbildningar genom yrkescollege.

Framtidskontraktet innehåller även förslag om sjukvård, äldreomsorg, miljö- och klimatpolitik samt en ny svensk utrikespolitik.

Framtidskontraktet - politiska prioriteringar (pdf)

Samtliga handlingar till Socialdemokraternas partikongress

För mer information: