Alliansen är inte överens

- Detta är den borgerliga alliansens akilleshäl. Jag blir mörkrädd, sa kulturminister Leif Pagrotsky när han idag presenterade alla områden inom politiken som den borgerliga alliansens inte är överens om.

- Vi presenterar en lång katalog med alla frågor där de inte lyckats komma överens. Jag ser uppenbara risker för Sverige om alliansen får makten, sa Leif Pagrotsky.

Leif Pagrotsky berättade om sina egna erfarenheter av hur svårt de borgerliga partierna har att komma överens i regeringsställning. Han har själv arbetat under de borgerliga regeringarna fram till 1982.

- De gör lätt och fort upp om saker som de tycker är trevliga och där de har lätt att komma överens. Men när de sedan ska komma överens om hur de ska få ihop pengarna och betala för det är det inte lika roligt längre. Då blir det lätt så att utgifterna inte finansieras eftersom deras splittring inte klarar en överenskommelse där. Då staplar de utgifterna på varandra, sa Leif Pagrotsky.

Han nämnde allianspartiernas stora svårigheter att komma överens om hur det glada löftet från Almedalen i somras, fastighetsskattens slopande, fortfarande saknar överenskommelse om hur detta ska finansieras.

- Det ska visst utredas och presenteras efter valet. Detta är livsfarligt för väljarna och svenska folket, sa Leif Pagrotsky.

I den socialdemokratiska rapporten redovisas ett hundratal politiska ämnen och områden som de fyra borgerliga partierna i alliansen har helt olika uppfattningar om.

Läs rapporten här

Manuel Ferrer, presschef, 070-666 02 59