Österberg: Nya jobben inte Reinfeldts förtjänst

- Det är bra att en enig expertkår nu bekräftar det som många av oss redan vet; den goda utvecklingen på arbetsmarknaden är inte regeringen Reinfeldts förtjänst.

Det säger Sven-Erik Österberg, vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott (s) i en kommentar till TT:s redovisning av ledande ekonomers och andra bedömares syn på utvecklingen av arbetsmarknaden. Experterna är överens; den borgerliga regeringens politik har ingen del i den höga sysselsättningen.

- Redan under 2006 skapades rekordmånga jobb. Utvecklingen har fortsatt under 2007. Det är positivt, vi gläds alla åt att fler får jobb. Det vore emellertid på sin plats med en smula ödmjukhet från regeringens sida, fortsätter Sven-Erik Österberg.

- Dessutom är inte allt positivt på arbetsmarknaden. Vi ser alla att det finns problem med att den goda konjunkturen inte kommer alla till del. Det väljer regeringen att blunda för. Istället för att ta tillvara möjligheterna att lotsa dem som står allra längst ifrån arbetsmarknaden till jobb, så tömmer regeringen Reinfeldt arbetsförmedlingens verktygslåda rekordsnabbt, avslutar Sven-Erik Österberg.

Sven-Erik Österberg
vice ordförande riksdagens arbetsmarknadsutskott (s)
sven-erik.osterberg@riksdagen.se

Jimmy Larsson-Hagberg