Olovsson (s) kräver insatser mot jobbkrisen

Det krävs fler insatser från staten för att möta den ökande arbetslösheten men den borgerliga regeringen har gjort det till en dygd att ingenting göra. Det säger den socialdemokratiska riksdagsledamoten Fredrik Olovsson från Katrineholm.

- Vi ser hur det även i västra Sörmland läggs allt fler varsel samtidigt som möjligheterna att få hjälp att komma vidare till ett nytt jobb är mycket små. Vi socialdemokrater har presenterat ett rejält jobbpaket i riksdagen men regeringen har gjort till en dygd att inget göra, säger Fredrik Olovsson.

Jag har besökt företag, samtalat med fackliga företrädare och arbetsförmedlare och bilden är väldigt dyster. Trots det har arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin på en direkt fråga från mig om ökade resurser sagt att det inte blir några nya insatser från regeringen. Det är obegripligt, säger Fredrik Olovsson.

Man kan inte bara fortsätta med samma politik när så många förlorar jobbet. Det krävs kraftiga satsningar på utbildning, mer resurser till arbetsförmedlingen, förbättrad a-kassa och ökade resurser till kommunerna, säger Fredrik Olovsson.

- Regeringen sviker dem som nu drabbas av varsel och arbetslöshet. Nedskärningar på utbildning, förstörda trygghetssystem och nedrustningen av arbetsförmedlingen drabbar både dem som blir arbetslösa och berörda kommuner, säger Fredrik Olovsson

Fredrik Olovsson
Riksdagsledamot