Nytt podavsnitt: Dags för tydligare konfliktlinje

Socialdemokraterna måste bli tydligare i sin konfliktlinje med de borgerliga partierna. Det säger Tomas Eneroth, Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, i årets första avsnitt av vår podcast.

Som en av arkitekterna bakom decemberöverenskommelsen har Tomas Eneroth gjort sig känd som en ivrig förespråkare av samarbete över blockgränsen. Det gör han fortfarande men i podcasten välkomnar han en tydligare konfliktlinje i svensk politik.

– Jag är förvånad över hur vissa inom borgerligheten vill utmana den svenska modellen genom att sänka löner och föreslå en lagreglerad lönesättning på arbetsmarknaden. Det är en tacksam diskussion för oss socialdemokrater rent ideologiskt och jag övertygad om att det svenska folket är med oss, säger Tomas Eneroth.

Med över tjugo års erfarenhet av socialdemokratiskt riksdagsarbete har Tomas Eneroth bättre koll på Socialdemokraterna än de flesta. Han är också en av dem som hållit ihop organisationen när det blåst som hårdast – inte minst under det senaste 1,5 årets knepiga parlamentariska läge.

– Det är klart jag inte är nöjd med opinionsläget, men så länge vi levererar resultat – slopad stupstock i sjukförsäkringen, höjd a-kassa, sänkt pensionärsskatt med mera - är jag säker på att det kommer att vända. I ett läge där både media och oppositionspartierna gärna beskriver allt som svart och grått måste vi kunna berätta att arbetslösheten sjunker och att ekonomin går bra, säger Tomas Eneroth.

Lyssna på avsnittet "Borgerliga attacker, tuff opinion och vägen framåt"

Du hittar även detta avsnitt samt fler via iTunes

Sidan uppdaterades senast: 2016-03-10 12:34
  • dela på facebook