Regeringen går vidare med frågan om lex Laval

Nu går regeringen fram med ett lagförslag som ger facket rätt att kräva svenska villkor av utländska företag som skickar arbetare till Sverige. Detta innebär att lex Laval rivs upp.

Lex Laval är den lag som hindrar facket att använda stridsåtgärder mot utländska arbetsgivare som inte vill teckna kollektivavtal för sina arbetare placerade i Sverige.

"Den fria rörligheten inom EU betyder inte att det är fritt fram att utnyttja människor som kommer till Sverige för att arbeta. För att den svenska modellen ska fungera när rörligheten över gränserna ökar infriar vi nu ett viktigt vallöfte och river upp lex Laval" skrev arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i Aftonbladet i slutet av förra året.

Att Sverige behöver utländsk arbetskraft är ett faktum. Byggbranschen bedömer att vi behöver 60 000 fler byggarbetare framöver för att klara målen för nya bostäder och infrastruktur.

Samtidigt vill regeringen säkerställa att utländska företag inte tillåts kringgå den svenska modellen genom att inte teckna kollektivavtal för sina anställda – och på så sätt varken garantera minimilön eller schyssta arbetsvillkor.

Sidan uppdaterades senast: 2016-12-12 16:13
  • dela på facebook