Regeringen river upp lex Laval

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson skriver i dag i en debattartikel i Aftonbladet att regeringen ska riva upp lex Laval – den lag som gör det möjligt för utländska företag att runda den svenska modellen. Lagen hindrar facket att använda stridsåtgärder mot utländska arbetsgivare som inte vill teckna kollektivavtal för sina arbetare utstationerade i Sverige.

"Den fria rörligheten inom EU betyder inte att det är fritt fram att utnyttja människor som kommer till Sverige för att arbeta. För att den svenska modellen ska fungera när rörligheten över gränserna ökar infriar vi nu ett viktigt vallöfte och river upp lex Laval" skriver Ylva Johansson.

Att Sverige behöver utländsk arbetskraft är ett faktum. Byggbranschen bedömer att vi behöver 60 000 fler byggarbetare framöver för att klara målen för nya bostäder och infrastruktur.

Samtidigt vill regeringen säkerställa att utländska företag inte tillåts kringgå den svenska modellen genom att inte teckna kollektivavtal för sina anställda – och på så sätt varken garantera minimilön eller schyssta arbetsvillkor.

"Svenska fackförbund ska alltid kunna kräva ett svenskt kollektivavtal, ytterst med stöd av stridsåtgärder. Lex Laval ska därför rivas upp och den så kallade bevisregeln tas bort. Det framgår av den lagrådsremiss om nya utstationeringsregler som vi kommer besluta om vid den 14 december" skriver Ylva Johansson.

Läs hela debattartikeln på aftonbladet.se

Sidan uppdaterades senast: 2016-12-12 16:13
  • dela på facebook