Valplattform inför valet till Europaparlamentet

Den 22 november tog partistyrelsen beslut om valplattform inför valet till Europaparlamentet. Vi sätter jobben först - i Sverige och i Europa.

Valplattformens huvudpunkter

• Vi sätter jobben först – i Sverige och i Europa. Det är ett historiskt misslyckande att nästan 26 miljoner människor, av vilka 6 miljoner ungdomar, saknar jobb. EU:s ungdomsgaranti måste bli verklighet, ingen ska behöva gå arbetslös i mer än 90 dagar. Vi vill se gemensamma satsningar på forskning och grön teknik i stället för ensidiga åtstramningar som inte fungerar.
  • Ordning och reda på arbetsmarknaden. Vi står upp för den svenska modellen och för att svenska löner och villkor ska gälla i Sverige. Vi ska inte konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor. EU ska stå upp för de sociala värdena. Vi vill att ett socialt protokoll införs i EU som bättre skyddar löntagarnas rättigheter.
  • EU ska vara ledande i klimatarbetet. Vi tjänar på att ligga i framkant vad gäller utvecklingen av den nya klimatsmarta tekniken. Så skapar vi också fler jobb. EU måste ta fram nya ambitiösa klimatmål till perioden efter 2020 som gör det möjligt att begränsa temperaturökningen till högst 2 grader och samtidigt vara drivande i internationella klimatförhandlingar. För att skydda vår miljö krävs en snabbare granskning av kemikalier så att vi kan känna oss trygga i att maten i äter och material vi omger oss med inte innehåller farliga kemikalier.
  • EU ska arbeta med rätt saker. Ett väl fungerande EU med en gemensam inre marknad kan bidra till fler jobb, bättre klimat och starkare utveckling. Men det kräver att EU arbetar med rätt saker, på rätt sätt. EU ska inte påverka medlemsländernas sätt att bygga upp sin välfärd. Skolan, sjukvården och omsorgen organiserar vi bäst i Sverige, nära människorna som berörs.

Ladda ner vår valplattform för Europaparlamentsvalet (PDF)

Bakgrund till valplattformen

Valplattformen inför valet till Europaparlamentet är en katalog över den politik vi vill föra i Europaparlamentet. Den kommer senare att kompletteras med ett valmanifest där vi tydligare prioriterar vilka frågor vi vill driva. Valmanifestet presenteras under våren innan valet den 25 maj.

Sidan uppdaterades senast: 2013-11-22 14:36
  • dela på facebook