Kenneth G Forslund

gruppledare och ordförande Utrikesutskottet

Kenneth G Forslund är riksdagsledamot sedan 2002 och nu ordförande i riksdagens utrikesutskott. Han har lett arbetet med att ta fram Socialdemokraternas Agenda för global utveckling som beskriver partiets biståndspolitik.

Sedan 2007 är Kenneth ordförande för Socialdemokraterna i Bohuslän, och sedan 2009 ersättare i partistyrelsen. Han har ett starkt engagemang för utrikespolitiska frågor och reser ofta till konflikthärdar, däribland Ukraina.

– Kriget i östra Ukraina är underbevakat och de politiska initiativen är få för att hitta en långsiktig lösning. Det är märkligt egentligen, eftersom det är ett europeiskt land i vår egen närhet.

Kenneth G Forslund anser att global utveckling måste bygga på övertygelsen om att människors möjlighet till arbete, försörjning och rätt att organisera sig är grunden för frihet och välstånd.

– Det som har tagit vårt land från svält och förtryck till dagens välfärdssamhälle är ekonomisk utveckling på lika villkor. Det fungerar även globalt.

Han anser att Sverige ska arbeta långsiktigt för att skapa en social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling.

– Huvudmålgruppen är de fattigaste människorna i världen. Majoriteten av dem bor i vad som något missvisande kallas medelinkomstländer. Trots det lever de i extrem fattigdom. Vi får inte missledas att begränsa det svenska utvecklingssamarbetet till den krympande skaran av de allra fattigaste länderna, säger Kenneth G Forslund.

kenneth.g.forslund@riksdagen.se

Ladda ner högupplöst bild