Att vinna framtidens val

Det är viktigt att kombinera kampanjer online och offline. Det enades Carin Jämtin, Jennifer O'Malley Dillon och Guillaume Liegey om på seminariet "Att vinna framtidens val".

Val- och kampanjarbete har under senare år utvecklats rejält. Ett nytt medielandskap, ny teknik, nya sociala mönster och nya kampanjstrategier förändrar arbetet. Hur ser utvecklingen ut internationellt? Hur förändras strategierna och metoderna? Vad blir viktigt i det kommande kampanjarbetet? Det diskuterade Carin Jämtin med Jennifer O´Malley, tidigare aktiv i Obama2012 och Guillaume Liegey, medarbetare i Hollande´s kampanj.

- Det är avgörande att basera kampanjarbetet på research och data samt kartlägga våra supporters. Vi har också ägnat mycket tid åt att testa metoder. Till exempel vad som står i ämnesraden och vem som är avsändare i mejlutskick, sade Jennifer O´Malley.

I Frankrike knackade volontärer på fem miljoner dörrar under valrörelsen. För att få frivilliga att ställa upp i arbetet fanns en webbsida där man enkelt kunde hitta info och anmäla sitt intresse.

- Det är mer effektivt med direktmöte människor emellan. Behandla dina volontärer väl, tyckte Guillaume Liegey.

I valrörelsen 2010 genomförde Socialdemokraterna 1,3 miljoner samtal, antingen via möten eller telefon.

- För att kunna vinna val måste vi ha bra politik där vi kombinerar värderingar med vilja att förbättra skola och möjlighet till arbete, avslutade Carin Jämtin.

• dela på facebook
  • dela på twitter