Ekonomiskt seminarium

Socialdemokraternas ekonomiska seminarium hölls på torsdagen under ledning av Magdalena Andersson för en fullsatt publik i biograf Borgen, Visby.

Socialdemokraterna har satt upp ett mål för jobben: ”Sverige ska mellan 2014 och 2020 öka antalet människor som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU. Frågor som diskuterades var; Hur skapas jobben? Hur kommer utmaningarna att se ut för svensk ekonomi i framtiden? Vad krävs för att nå målet?

- Nu måste vi få fler i arbete. Då behöver vi investera. Investera i skola, utbildning, infrastruktur och bostäder. Det är vägen till att ha lägst arbetslöshet i EU 2020, sade Magdalena Andersson.

- Den borgerliga regeringen har fokuserat på att sänka skatterna och inte satsat på investeringar för framtiden, fortsatte Magdalena Andersson.

Niklas Gustafsson, chef för Public & Environmental Affairs, Volvokoncernen, pratade om att ytterligare jobb behövs i industrin:
- Vi behöver ha produktion nära forskning och utveckling - därför bedriver vi vår verksamhet i Sverige.

Martin Hjerpe, delägare, McKinsey & company: - Tidiga insatser för att hjälpa unga arbetslösa är en förutsättning för tillväxt.

Mårten Palme, professor Stockholms universitet, beskrev under seminariet också den nya jobbkommissionens arbete och uppdrag.

Ta del av våra investeringar för framtiden "Budget - Fler jobb för Sveriges unga>>

Deltagare under seminariet:

• Magdalena Andersson, ekonomisk politisktalesperson, Socialdemokraterna                                        -
  • Mårten Palme, Professor Stockholms Universitet
  • Martin Hjerpe, delägare, McKinsey & company