Första maj 2004

Demonstrationer för demokrati och mänskliga rättigheter. Första maj lockade 250 000 personer. Vid mer än 300 platser runt om i landet arrangerade socialdemokraterna och LO Första Maj-firande.

Årets Första Maj och märke hedrar Anna Lindh och hennes politiska gärning för demokrati och mänskliga rättigheter. Den gemensamma huvudparollen för socialdemokraterna och LO var "Demokrati och mänskliga rättigheter".

- För mig symboliserade Anna Lindh tron på politikens möjligheter. Hon utstrålade optimism både offentligt och privat. Utan den optimismen hade vi idag inte välkomnat tio nya länder som medlemmar i EU. Vi har alla ett ansvar att föra Anna Lindhs politiska engagemang vidare, sade partisekreterare Lars Stjernkvist i sitt tal.

Årets firande beräknas ha samlat cirka 250 000 personer över hela landet. Vid förra årets firande under parollen "Alla folks frihet - hela världens fred" samlades 225 000 personer, och valåret 2002 var antalet cirka 350 000 personer.

Intäkterna från försäljningen av märket och den insamling som skett runt om i landet gick i år till Anna Lindhs Minnesfond.

• dela på facebook
  • dela på twitter