Socialdemokrati - trygghet och äventyr

Se bildspel och lyssna på Mona Sahlins tal i Kalmar
(Länken går till tidningen Östran.)

Läs om och se bilder från Mona Sahlins Första Maj-firande

Se klippet "Röster från Första Maj" på Youtube

Program för första maj, hela landet

Bilder från Första Maj-firandet i Stockholm

Carin Jämtin och Wanja Lundby-Wedin Foto: Charlotta Ulvenlöv
Carin Jämtin och Wanja Lundby-Wedin tågar till Norra Bantorget.
Carin Jämtin och Wanja Lundby-Wedin Foto: Charlotta Ulvenlöv
Carin Jämtin och Wanja Lundby-Wedin tågar till Norra Bantorget.
Första Maj-tåg i Stockholm Foto: Charlotta Ulvenlöv
Första-Maj-tåg i Stockholm.
Samling i Humlegården Foto: Charlotta Ulvenlöv
Samling i Humlegården.
Väteskepaus i Humlegården Foto: Charlotta Ulvenlöv
Vätskepaus i Humlegården innan tåget avgår.

Vill du ladda ner Första maj-märket för tryck?

Första maj-märke 2007 i jpg (1,45 Mb)

Första maj-märke 2007 Motiv: Sten Andersson

Äldre Första Maj-märken

Paroller

Huvudparoll:

• Alla ska med. Alla behövs.

Underparoller:

• Ja till ett modernt arbetsliv. Nej till sänkta löner!
  • Alla behövs. Ingen ska diskrimineras!
  • Välfärd för alla – oavsett plånbokens tjocklek!
  • Internationell solidaritet. Alla behövs!

Om Sten Andersson

En av socialdemokratins verkliga förgrundsgestalter lämnade oss förra året. Sten Andersson, mångårig partisekreterare och utrikesminister, gick bort den 16 september – han blev 83 år.

Sten Andersson föddes 1923 på Södermalm i Stockholm och växte upp söder om staden, i Enskede. Politiken lockade tidigt och med ordförandeskapet i den lokala SSU-klubben inleddes ett politiskt engagemang som skulle bestå ett helt liv och sträcka sig långt bortom Sveriges gränser.

Under ungdomsåren studerade Sten nationalekonomi och statsvetenskap på Stockholms högskola och jobbade som brevbärare. Han var också verksam som lärare på ABF och blev med tiden mycket involverad i Stockholms kommunalpolitik; som ledamot i stadsfullmäktige, ombudsman och arbetarekommunens ordförande. I början av 1960-talet blev han medlem i partiets verkställande utskott och valdes till partisekreterare. Sten kom att inneha uppdraget i 20 års tid, mellan 1962 - 1982, och blev för många känd som ”den ständige partisekreteraren”. Med partisekreteraruppdraget äntrade han den rikspolitiska och internationella arena som de flesta känner honom ifrån.

Sten Andersson blev riksdagsman och efter valet 1982 utsågs han till socialminister och några år senare till utrikesminister, ett uppdrag han hade fram till 1991.

För många är nog de starkaste minnena förknippade med Stens arbete för Mellanöstern. Hans insats för Israel-palestinafrågan gav honom ett erkännande i vida kretsar och det internationella arbetet fortsatte han efter åren som utrikesminister. Fram till 1999 var han ordförande för Olof Palmes Internationella centrum. Han slutade aldrig att tro på och argumentera för en fredsprocess i Mellanöstern men han engagerade sig också för andra oroshärdar runt om i världen.

In i det sista var Sten aktiv och kommenterade 2006 års valrörelse i media. Men han hann inte uppleva valnatten. En outtröttlig förkämpe för freden togs ifrån oss den 16 september, dagen innan valet.

Många uttalade sin beundran för den tidigare utrikesministern i samband med hans bortgång, bland dessa en av hans efterträdare, Jan Eliasson:

- Sten Andersson stod för passion för politik, medkänsla med de utsatta, respekten för mänskliga värden och respektlöshet för konventioner och falsk auktoritet.

Med stolthet bär vi Sten Anderssons avbild på årets första maj-märke.

• dela på facebook
  • dela på twitter