Löften om rättvisare skatt för pensionärer

Första maj har firats runt om i hela Sverige. Från de flesta orter rapporteras ett stort deltagande. Många tusen har slutit upp under parollen jobben först! I Lund drog Mona Sahlin fullt hus. I Malmö kom 5000 människor för att lyssna på Mona Sahlin i Folkets park.

Foto: Helena Lindh- Utvecklingen i Sverige går tvärtemot våra drömmar om framtiden. Tvärtemot det som får oss att engagera oss i socialdemokratin. Men en annan färdriktning är möjlig - och den visionen måste vi prata om så att alla hör. Min dröm, och vår socialdemokratiska dröm, handlar om människovärde och frihet för alla, sade Mona Sahlin i en proppfull lokal i Lund.

- Jag vill leva i ett Sverige där människors vilja och drömmar inte kvävs av deras bakgrund. Där det inte finns vägar och möjligheter behängda med skylten: Obehöriga äga ej tillträde.

Frihet som i möjligheter

- De flesta ungdomar som går ut gymnasiet gör det med en känsla av hopp och framtidstro - en känsla av frihet, nu kan jag göra vad jag vill, nu börjar framtiden. Är det klokt att låta dem börja med att gå sysslolösa? Är det verkligen särskilt klokt att skära ner på utbildning när kunskapskraven på arbetsmarknaden hela tiden skärps? Är det rimligt för ett land som vill vara en ledande kunskapsnation?

- Nej, hela min känsla revolterar mot det. Frihet är socialdemokratins mål - frihet som i möjligheter.

Rättvisa för pensionärer

- Jag vill leva i ett Sverige där alla får möjligheter att forma sina liv efter egen vilja, där alla som vill kan utbilda sig och sträva efter sina drömmars mål, bli något, satsa framåt, växa som individ, skapa och välja själv.

- Pensionärerna - de som redan gjort sin arbetsinsats och år efter år avsatt löneutrymme för sin pension. Nu får pensionärerna betala mer skatt än de som jobbat. Och för varje gång regeringen tar ett steg till med sitt så kallade jobbskatteavdrag så ökar de medvetet klyftan melan pensionärerna och de som fortfarande har jobb.

- Det är ett hån. Och det är inte riktigt klokt. Skattesystemet ser snart ut som en schweizerost. Vinner vi valet så ska vi, tillsammans med v och mp, ta itu med det mödosamma arbete det lär bli att återskapa rättvisa i skattesystemet. Dag ett påbörjar vi arbetet med att återställa rättvisan i skatt mellan pension och lön, sade Mona Sahlin.

I dag firas första maj på mer 250 orter runt om i Sverige.

Läs hela Mona Sahlins första majtal

Följ första maj på Flickr - bilder från hela landet!

Ibrahim Baylan talade i Huskvarna

Sven-Erik Österberg talade i Trollhättan

Thomas Östros talade i Norrköping

Tid och plats för talare på de stora orterna