Första maj 2014

Carin Jämtin om årets paroll - Ingen ung utan jobb

- Vi har 35 000 unga som varit arbetslösa mer än sex månader i Sverige. I EU finns det sex miljoner unga arbetslösa som skulle kunna jobba om det fanns fler jobb och utbildningsmöjligheterna var bättre. Både i Sverige och i EU är ungdomsarbetslösheten den största utmaningen för framtiden. Därför fokuserar vi på det på det.

- I grunden handlar det om något så enkelt som ungas rätt till en bra start i livet. Rätten till ett jobb. Rätten till ett liv. Det ska du och jag garantera när vi vinner valet. Märket som symboliserar vår idé för Sverige – att alla unga ska få ett jobb att gå till.

- När arbetslösheten biter sig fast måste Sverige få en ny färdriktning, en ny väg framåt där du och jag tar oss an ödesfrågorna. När vi vinner valet ska vi föra en politik som lyfter hela samhället. Den politiken heter 90-dagarsgarantin, och är vårt främsta verktyg för en ny färdriktning för Sverige, säger Carin Jämtin.

Se listan på alla första maj-talare

Läs mer om vår jobbpolitik.

Se en film från firandet i Stockholm inklusive hela Stefan Löfvens tal

Gå med i Sveriges första digitala första maj-tåg.

Ladda ner årets första maj-märke: EPS.

Köp årets första maj-märke i webbshopen.

• dela på facebook
  • dela på twitter