Kultur blir en valfråga

Kulturutbudet under kongressen har varit stort. Tillsammans med Johan Sjölander och Emma Kjellander på ABF har socialdemokraterna spikat ett gediget kulturprogram för de fem kongressdagarna.

Under onsdagen gästades vi av den internationellt berömda dansgruppen Bounce som dansade under ivriga tillrop och applåder. Även scenskolan Alby Fejm var där och visade upp sitt breda register inom sång, dans och teater. Alby Fejm är en scenskola i Botkyrka som verkar för att berika kulturlivet för Botkyrkas unga .

Under torsdagen så var bland annat poeten Johannes Anyuru där och framförde några dikter ur boken Städerna inuti Hall. Han nominerades nyligen till Augustpriset 2009. Torsdagens kulturprogram avslutades med Göran Wiklund som spelade Rock, pop, soul och jazz.

På fredagen så uppträde bland annat Kalle Haglund  som är en av landets främsta scenpoeter och blev 2005 utsedd till mästare i Poetry Slam. Även en monolog av Mia Modig spelades upp av Tyst teater – Teater på teckenspråk . Idag finns det en mindre handfull döva författare i Sverige. Riksteatern och Tyst teater vill inspirera flera döva författare inom scen och film. Fredagens kulturprogram avslutades med Da sound of the Street, ett Karlstadsbaserat hip-hop och breakdance grupp. Under lördagen så uppträdde bland annat Nour El-Refai med ett utdrag ur sin nya föreställning Om att vara ett får när man vill vara en fågel.

Kulturprogrammet avslutades på söndagen med föreställningen Seven, där man kan följa sju kvinnor från olika länder och deras verklighet när de jobbar för mänskliga rättigheter.  Seven är en dokumentär berättarteater som bygger på intervjuer med sju människorättskämpar. Under Rikstetaterns turné med föreställningen så har närmare hundra skådespelare, politiker och amatörer stått på scen. Söndagens ensemble var blanda annat SSU:s ordförande Jytte Guteland och LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin.

Under dessa fem dagar så pågick även två utställningar. Den ena var Livet med tiden – Elisabeth Ohlson Wallin. En fotoutställning där fotografen Elisabeth Ohlson Wallin vill visa och synligöra den åldrande människan. Den andra utställningen visade videoprogrammet Dolly zoom som visar åtta konstnärers förhållningssätt till spelfilm som grund.

• dela på facebook
  • dela på twitter