Kommunkonferens 15-16 augusti 2003

Göran Perssons inledningsanförande

Lyssna på Göran Perssons inledningsanförande

(Du behöver Real Player för att se filmen. Du kan ladda hem Real Player gratis från www.realplayer.com.)

Lars Stjernkvists inledningsanförande på kommunkonferensen - en sammanfattning

Lars Stjernkvist öppnade socialdemokraternas kommunkonferens och hälsade över 600 deltagare välkomna till Infra City i Upplands Väsby, norr om Stockholm.

I sitt tal sa Lars att vi nu har svåra utmaningar framför oss och vi har behov av att reflektera. Det som upptar oss just nu är EMU och "debatten om debatten". Vi är överens om att visa respekt för varandra. Men partiledningen måste också visa kongressbesluten stor respekt, sa Lars.

Politiken hänger ihop, poängterade Lars Stjernkvist. Vi ska visa samma värderingar oavsett varifrån vi fått uppdragen, oavsett om det gäller Forshaga, Norrköping, Stockholm, Bryssel eller New York.

Lars talade också om det vi ska göra efter folkomröstningen: vi har extrakongress i april; vi ska bjuda in både medlemmar och andra till rådslag. Tillväxt är en dominerande fråga, utan tillväxt har vi inte resurser till allt det vi vill göra. Integration och mänskligare arbetsliv är två andra viktiga frågor.

Och precis som i valrörelsen: gladast vinner. Det gäller även mellan val, avslutade Lars Stjernkvist.

Lars hälsade till sist välkommen till två roliga och spännande dagar.

Lyssna på Lars Stjernkvists inledningsanförande
(Du behöver Real Player för att se filmen. Du kan ladda ner Real Player gratis från www.realplayer.com.)

Pär Nuders inledningsanförande

Lyssna på Pär Nuders inledningsanförande
(Du behöver Real Player för att se filmen. Real Player kan laddas ner gratis från www.realplayer.com.)

Sandra Kalnietes, Lettlands utrikesminister,  inledningsanförande - ett sammandrag

Sandra Kalniete, föddes i Sibirien, men återvände till ett sovjetstyrt Lettland efter 16 år. I slutet av 80-talet var hon engagerad i Lettlands frigörelsearbete och var en av dem som bildade den mänsklig kedjan "The Baltic way" - en kedja av tusentals människor, hand i hand, genom alla baltiska stater.

Den 17 september har Lettlands folkomröstning om inträde i EU och EMU. Sandra Kalniete tror att mer handel och högre standard blir följden av ett medlemskap i dessa unioner.

Sandra Kalniete sa även i sitt tal att Sveriges beslut i folkomröstningen om euron den 14 september är viktigt för Lettland; den baltiska regionen behöver Sverige.

Lyssna på Sandra Kalnietes inledningsanförande

Wanja Lundby-Wedins inledningsanförande