Inför Teach First

Debattartikel publicerad i Expressen sid 4, debatt 7 februari 2013.

Sverige står i dag inför stora framtidsutmaningar. Arbetslösheten stiger från en redan hög nivå. Skolresultaten sjunker för sjätte året i rad och allt fler barn lämnar skolan utan fullständiga betyg, och påbörjar ett liv i arbetslöshet. Sverige har nu den första regeringen i historien som sänker utbildningsambitionerna för nästa generation.

Vi är fast beslutna om att vi ska vända utvecklingen i skolan. Därför har vi föreslagit mindre klasser, obligatorisk gymnasieskola, sommarskola, läxhjälp för alla och investeringar i lärarnas kompetens.

För två veckor sedan släppte Arbetsförmedlingen en rapport som återigen visar att läraryrket blivit mindre attraktivt. Enligt rapporten är det liten konkurrens om de lärartjänster som utlyses, och läget har blivit allt sämre de senaste fem åren. De kommande tio åren spås bristen bli stor inom flera stora kategorier av lärare. Det är en utveckling som oroar oss, då kompetenta, behöriga och legitimerade lärare är skolans viktigaste resurs i arbetet med att få fler elever att nå målen.

Under den borgerliga regeringen har lärarna fått allt fler arbetsuppgifter utöver sin undervisning, inte minst ökad administration. Läraryrket rankas nu som ett av Sveriges stressigaste. Det finns alltså mycket att ta tag i om vi ska förbättra lärarnas arbetsmiljö och höja yrkets status, något som är fullständigt avgörande om de fallande skolresultaten ska kunna vändas. Lärare måste få vara lärare och inte administratörer. Klasstorlekarna behöver minska, vilket vi också föreslagit i vår budgetmotion, så att lärarna får rimliga förutsättningar att göra sitt arbete och möta varje elev. Samtidigt måste vi dessutom få fler att söka sig till läraryrket. Det gäller både redan yrkesverksamma som vill byta karriär och fler begåvade studenter.

Vi har varit i London i olika omgångar, för att besöka en spännande verksamhet som gjort att fler av de mest begåvade studenterna sökt sig till läraryrket - Teach First. Arbetet startade under den senaste Labourregeringen och innebär att nyutexaminerade toppstudenter från olika universitetsutbildningar under två års tid får möjlighet att vidareutbilda sig och arbeta som lärare. De antas efter en rigorös urvalsprocess och genomgår en intensiv utbildning i ledarskap och pedagogik. Med stöd av ett genomtänkt mentorskapsprogram undervisar dessa studenter sedan i några av Englands skolor med tuffast förutsättningar. Med dokumenterat bra resultat.

Vi ser behovet av att få igång liknande verksamheter i Sverige. Vi behöver i ökad utsträckning också erbjuda vägar in i läraryrket för dem som jobbat ett tag och som vill byta spår i sin karriär och bli lärare. Och vi vill ge studenter möjlighet som har en kvalificerad examen inom till exempel matematik, biologi eller ekonomi att kunna få en intensivutbildning direkt efter examen, arbeta som lärare och göra en insats i skolan, inte minst där utmaningarna är som störst.

Fördelarna med Teach First och liknande verksamheter är flera. Toppstudenter som valt bort lärarutbildningen kan ändå välja att bli lärare under några år. Skolorna och deras lärare får nya kollegor med andra perspektiv och erfarenheter. De elever som har störst svårigheter kan också få extremt motiverade lärare.

I England får en stor andel av Teach First-lärarna smak på läraryrket och väljer att stanna kvar i läraryrket och skolans värld. Erfarenheterna från andra länder visar även att respekten för läraryrket, också för de lärare som gått den ordinarie lärarutbildningen, stärks. Läraryrkets status lyfts på så sätt.

I dag finns långtgående planer på att etablera en liknande verksamhet i Sverige: Teach for Sweden. Vi vill göra vårt för att Teach for Sweden ska komma i gång, lyckas och kunna skala upp sin verksamhet. Men vi vill också utveckla möjligheterna för den som varit ute i arbetslivet och vill skola om sig till lärare.

Sverige har inte råd att vänta på att lyfta läraryrkets status och locka fler till läraryrket. I England är Teach First den fjärde mest eftertraktade arbetsgivaren för nyexaminerade studenter. Motsvarande utveckling kan bli verklighet också i Sverige.

Internationella studier har visat att det går att vända utvecklingen i ett lands skolor på mindre än sex år, och att lärarna är nyckeln till positiv förändring. Under de sex år som den borgerliga regeringen styrt Sverige har skolresultaten sjunkit under varje år. Vi socialdemokrater är ett framtidsinriktat parti, vi vill pröva nya idéer, ge bättre möjligheter för dagens lärare att göra sitt jobb, och öppna upp för fler begåvade studenter och yrkesverksamma som vill arbeta för våra barns framtid.

Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson

Mikael Damberg, gruppledare i riksdagen