Gäster från hela världen

Precis som under tidigare kongresser väcker de svenska socialdemokraternas kongress stort intresse bland utländska socialdemokratiska partier och hos diplomatiska kåren. Totalt kommer det att vara ca 60 utländska gäster under öppningen.

Alla de stora europeiska s-partierna deltar såsom Jens Stoltenberg, partiledare för Arbeiderpartiet samt statsminister i Norge, Labours partisekreterare Ian McNichol, franska PS utrikespolitiska talesperson Jean-Christophe Cambadélis, vice partiledaren Umot Oran från turkiska CHP. Också östra Europa finns representerar på kongressen, med tex partiledaren från Moldaviens Demokratiska Parti och tre partiledare från partier i Belarus.

Många afrikanska partier deltar, till exempel MDC från Zimbabve vars generalsekreterare, finansminister Tendai Biti kommer. Också ANC, Sydafrika, Swapo, Namibia, Polisario, Västsahara, Kenyan Labour Party och MPLA, Angola är på plats. Från Asien välkomnas gäst från bland annat Indien, Burma, Japan och Filippinerna. Kurdiska partier från de kurdiska områdena i Turkiet, Iran och Irak deltar som vanligt. Latinamerika representeras bland annat av partirepresentanter från Brasilien och Chile.

- En skillnad från förra kongressen är att arabiska våren har gjort att vi nu har fler systerpartier i Mellanöstern, som vi snabbt har etablerat goda relationer till, säger Ann Linde, internationell sekreterare och ansvarig för alla internationella gäster på kongressen. Förutom palestinska Fatah välkomnar vi i år partiledaren för de Egyptiska socialdemokraterna, Mohamed Aboulghar, det tunisiska s-partiet Ettakatol, som sitter i regeringen, och Socialdemokraterna från Jordanien.

Tal av internationella gäster under kongressen

• Muhamed Aboulghar, partiledare Egyptens socialdemokratiska parti, onsdag 3 april kl 15.30.
  • Husam Zomlot, internationell sekreterare i Fatah, torsdag 4 april kl 15.30.
  • Jens Stoltenberg, Norges statsminister, fredag 5 april kl 17.40.

Seminarier om demokrati och partiarbete

Parallellt med kongressen arrangerar Socialdemokraterna och Olof Palmes Internationella Center en rad seminarier om demokrati och partiarbete.

- Seminarierna handlar om hur det går till att ta fram ett partiprogram, partiers identitet och hur man arbetar fram politiska riktlinjer och policies, säger Ann Linde. Tack vare att vi är på kongressen kommer vi att ha de allra bästa föreläsarna på varje område.

På onsdagen kommer seminariet klockan 16.15 att vara öppet för alla i mån av plats.
- Det blir en riktig höjdare: Göran Persson, Ingvar Carlsson, Mona Sahlin, Wanja Lundby-Wedin och Lena Hjelm Wallén kommer att dela med sig av socialdemokratisk utrikespolitik från sina år i topp-politiken.

- Det känns otroligt roligt att vi kan bjuda våra internationella gäster på denna erfarenhetsskatt av socialdemokratisk utrikespolitik i praktiken, avslutar Ann Linde.

För mer information:

Ann Linde, Internationell sekreterare