Göran Persson

Göran Persson var socialdemokraternas partiordförande 1996-2007. Under tio år var han också Sveriges statsminister.

Klicka för full CV

Innan han blev statsminister var Göran Persson finansminister i Ingvar Carlssons regering 1994-1996. Under den 12-åriga regeringsperioden 1994 - 2006 lyckades socialdemokraterna genomföra en mängd viktiga reformer och ta Sveriges ekonomi ur djupaste kris till att vara en av Europas starkaste.

Klicka här för att läsa om extrakongressen 2007.

Klicka här för att läsa tal.

Klicka här för att läsa rapporten "Tolvåringen"

Klicka här för bilder av Göran Persson

Under tiden som statsminister lade Göran Persson fram 11 regeringsförklaringar. Ladda ner dem nedan.

Regeringsförklaringen 2005

Regeringsförklaringen 2004

Regeringsförklaringen 2003

Regeringsförklaringen 2002

Regeringsförklaringen 2001

Regeringsförklaringen 2000

Regeringsförklaringen 1999

Regeringsförklaringen 1998

Regeringsförklaringen 1997

Regeringsförklaringen 1996

Regeringsförklaringen mars 1996

"Frihet är för många vanliga människor att ha ett jobb och att inte behöva vara orolig för arbetslöshet och sjukdom. Frihet är att ungarna får en bra utbildning. Frihet är att dagis fungerar. Frihet är att mor och far får en bra omvårdnad på ålderns höst. Det är frihet! För att allt detta skall fungera krävs det att vi har skött de gemensamma ekonomierna på ett sådant sätt att vi inte gör oss beroende av utländska långivare. Det är frihet!"
- Göran Persson i partiledardebatt i Sveriges riksdag onsdagen den 9 oktober 1996 -

• dela på facebook
  • dela på twitter