Mona Sahlins installationstal - "Trygghet och äventyr"

På kongressens andra dag höll Mona Sahlin sitt linjetal. Hon talade bland annat om att det är viktigt att hålla visionerna levande och exemplifierade det med att fackföreningsrörelsen nu är utsatta för attack från högern och att socialdemokraterna och fackföreningsrörelsen måste ta kampen om kollektivavtalen tillsammans.
Se Mona Sahlins tal i webbtv
Läs Mona Sahlins tal

Speech Mona Sahlin (english)

Mona Sahlin, Nalin Pekgul och Magdalena Streijffert Foto: Peter Frejhagen
Nalin Pekgul (s-kvinnor) och Magdalena Streijffert (s-studenter) gratulerar Mona Sahlin.

Margot Wallström Foto: Peter Frejhagen
Margot Wallström vinkar till Mona Sahlin på scenen.

"-Arbetarrörelsen består av fackföreningen och partiet. Idag behöver vi varandra mer än vi har gjort på länge. Vi tar fighten nu, precis som Gunnar gjorde, precis som vi har fått göra så många gånger förr, och vi gör det tillsammans. Sida vid sida. Partiet och LO. S-föreningen och fackklubben."

"När vi socialdemokrater är som starkast bär vi med oss våra värderingar och vår kamp för trygghet samtidigt som vi drivs av en rastlös vilja till förändring och en vision om ett framtida Sverige där varje individ är fri att förverkliga sina livsdrömmar."

"Vi ska vara medborgarens företrädare – inte systemens."

"När jag har rest runt i landet har vi samtalat mycket om att vi måste förnya och bredda ledarskapet.

Det handlar om en hållning inom hela partiet – i s-föreningar, i arbetarekommuner, i partidistrikt, ja kanske till och med i en och annan fackklubb. Fler företrädare måste få plats och möjlighet att delta i debatten; att interndemokratin måste förstärkas; att laget alltid är större än jaget. "

"Men det handlar också om partiets förhållningssätt utåt, gentemot medborgare och väljare. Vi ska ju möta gemensamma behov tillsammans – inte åt andra. "

Mona Sahlin avslutade sin tal med att göra medskick till det socialdemokratiska partiet:

"-Nyckelorden som jag vill skicka med er – för resten av den här dagen och för det fortsatta arbetet – är de här:"

• Trygghet i förändringen
• Nyfikna och självkritiska
• Ilskna över moderaternas orättvisor
• Lust och glädje
• Beslutsamhet att förändra och förnya
• Slå vakt om tryggheten
• Omfamna äventyret.