Valmanifest för EU-valet

I dag presenterade Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och Marita Ulvskog, förstanamn på EU-valslistan, Socialdemokraternas valmanifest för EU-valet 2014: Rättvisa villkor och fler jobb. Vi föreslår samtidigt att alla EU:s beslut ska jobbstreamas.

Våra prioriterade frågor inför Europaparlamentsvalet 2014 är:

• Fler jobb - Vi ska bryta massarbetslösheten i Europa genom att säkra både en stabil ekonomi och investeringar för att skapa jobb.
  • Rättvisa villkor - Vi ska se till att Europas löntagare har trygg tillgång till arbetsrätt och kollektivavtal.
  • Miljö - Vi ska ta ett gemensamt ansvar för vår miljö och vårt klimat genom att gå i spetsen för ett nytt globalt klimatavtal.

Idag är 26 miljoner människor arbetslösa i EU. Och nästan 6 miljoner av alla arbetslösa är unga. Det är ett enormt misslyckande. Vi vill ha ett EU som fokuserar på rätt saker – rättvisa villkor, fler jobb och ansvar för miljön. Med fler människor som saknar jobb pressas löner och villkor också för de som jobbar. Vi vill se gemensamma investeringar i forskning och grön teknik istället för ensidiga åtstramningar som inte fungerar och vi vill sätta stopp för lönedumping och sämre villkor.

Läs manifestet i sin helhet (PDF)

Jobbstreaming av EU:s politik

Socialdemokraterna vill att alla EU:s beslut ska bedömas utifrån huruvida de bidrar till fler jobb, en så kallad jobbstreaming av EU:s politik. Genom ett tydligt fokus kan vi nå resultat och öka sysselsättningen i hela EU.

Inför att kommissionen lägger fram lagförslag gör de alltid en utvärdering, ett så kallat impact assessment, där man bland annat analyserar vilka ekonomiska, sociala och miljömässiga konsekvenser förslaget kan få.

Vi vill att man inom ramen för detta även ska titta på vilka konsekvenser förslaget har för jobben. På så sätt kan vi få ett tydligt fokus på det viktigaste, att skapa fler jobb.

Vi vill även att det, när det är relevant, görs en analys av eventuella konsekvenser för villkoren på arbetsmarknaden, på samma sätt som för fler jobb. Inga förslag som får allvarliga konsekvenser för vår arbetsmiljö eller våra villkor på jobbet ska kunna smygas igenom.

Presskontakt:

Anne Ekberg, pressekreterare till Stefan Löfven, tel: 0722143614