Valet 2002

Vi håller vad vi lovar!

Inför valet 2002 lovade vi socialdemokrater att genomföra många angelägna reformer för att förbättra den svenska välfärden. Trots att det varit lågkonjunktur under många år har vi socialdemokrater kunnat genomföra de flesta av våra vallöften.

Vi har höjt kvaliteten i välfärden genom mer pengar till kommuner och landsting. Vi har genomfört satsningar på barnfamiljer med höjt barnbidrag, avgiftsfri förskola för 4-5 åringar och den 1 juli höjer vi taket i föräldraförsäkringen. Tack vare öronmärkta pengar har vi sett till att 15 000 fler lärare och annan personal anställts i skolan och 6000 fler i förskolan. Vi har infört en vårdgaranti i sjukvården, förbättrat tandvårdsskyddet för äldre och den 1 juli i år höjs taket i sjukförsäkringen.

Genom bland annat ett kraftfullt sysselsättningspaket har vi lyckats pressa tillbaka arbetslösheten. Men vi har inte nått vårt mål. Kampen mot arbetslösheten går vidare. Vi har därför i vårbudgeten föreslagit ytterligare satsningar för att få fler i arbete.

Vi kommer att klara de allra flesta av de vallöften vi gav väljarna inför valet 2002. Det sker inte i alla delar i den takt vi hoppades på men inriktningen står fast. Den 17 september står valet återigen mellan satsningar på välfärd eller stora skattesänkningar. Vi socialdemokrater vill fortsätta att utveckla välfärden och arbetar vidare för ett Sverige där alla ska med.

• dela på facebook
  • dela på twitter