Pride lördagen den 5 augusti

PrideParade 2006

Denna lördag samlades nästan 500 000 personer för att vara med eller titta på årets PrideParad. Enligt polisen uppskattades tåget innehålla kring 35 000 glada och stolta HBT-personer och dess vänner. Socialdemokratin deltog med en sektion där HBT-sossar, LO och dess förbund, SSU, S-studenter, kommun-, landstings- och riksdagsledamöter samt stadsråd - där Mona Sahlin och Jens Orback gick längst fram.

Här förbereds vår utdelning av 4 000 rosor som delades ut under paradvägen.

På vår paradbil dansade unga socialdemokrater tillsammans med riksdagsledamöter, kommunalråd och andra - på bilden ser ni fyra unga soossar rödmålade från topp till tå.

På flaket dansar Maryam Yazdanfar och Inger Jarl Beck, riksdagsledamöter.

10 000-tals människor skanderar "Mona, Mona" när vår sektion passerar. Jens som går bredvid vet vad han har att vänta som belöning efter hårt arbete för ett jämlikare Sverige.

LO och dess förbund deltog som vanligt under egen flagg. Nytt för i år är att förtroendevalda från byggnads förbund och avdelning deltog både i parken och i paraden. Magnus Brodin, byggettan, kom med bygghjälmen i högsta hugg och bar banderollen.

Alla ska med. Så enkelt är det.

Jens och Mona, här med HBT-socialdemokraternas ordförande Martin Engman.

Alla glada sossar.
  • dela på facebook