"Så skapar vi ett Sverige värdigt EuroPride 2008"

Vi möter Bengt-Urban Fransson, kommunalråd i Ajreplog, Juan Cebrian, landstingsledamot i Stockholm, och Börje Vestlund, riksdagsledamot från Stockholm, i ett samtal om vad som bör göras för att Stockholm ska vara en god värd för Europride 2008.

Panelen säger alla att det är jättekul att vi fått arrangemanget och de är alla stolta över att både Göran Persson och Annika Billström skrivit ett rekomendationsbrev om att de vill att vi ska få det.

Juan Cebrian öppnar med att titta på hur landstinget kan bidra till arrangemanget. Han tänker högt och undrar om inte till exempel festivalentrén kan ge resor med kollektivtrafiken under veckan.  Bengt-Urban Fransson tycker att det är viktigt staden tydligt markerar att de vill bidra till en bra festival.

Börje Vestlund tar då upp till exempel att det viktiga är att hitta bra arenor att kunna mötas när de kommer HBT-folk från hela Europa. Kanske ska man hitta fler platser som Stockholm Pride kan finnas på. Bengt-Urban säger då att han var i Rom under EuroPride och tyckte att det var för utspritt. Så även om det kommer behövas fler mötesplatser under festivalen måste det alltså kännas som en och samma festival för besökarna.

Avslutningsvis ville Eric att panelen ska nämna en invigningstalare samt minst en kulturpersonlighet för EuroPride 2008. Bengt-Urban vill gärna ha Margot Wallström som invigninstalare och Cliff Richard. Börje Vestlund valde statsministern (eller talmannen). När det gäller musik så är han så dålig på det så han hade inget förslag. Juan Cebrian valde Barroso som invigningstalare och Madonna eller Tina Turner som musikinslag.

• dela på facebook
  • dela på twitter