Rösta från utlandet

Du som är folkbokförd utomlands får ett så kallat utlandsröstkort, det vill säga ett röstkort anpassat för utlandssvenskar.

Utlandsröstkorten skickas ungefär två månader innan valdagen och kan användas både vid brevröstning och röstning på ambassad eller konsulat. Tillsammans med utlandsröstkortet skickas material för brevröstning.

Läs om Socialdemokraternas prioriteringar för jobben och välfärden i valet 2010.

Du kan rösta på två sätt från utlandet

Du kan brevrösta eller rösta på ambassad eller konsulat.

Är du i Sverige vid valet?

Utlandsröstkortet innehåller ingen uppgift om vilken vallokal du hör till i Sverige eller om ditt nummer i röstlängden eftersom utlandsröstkortet skickas såpass tidigt. Om du är utlandssvensk och befinner sig i Sverige vid tiden för valet bör vända sig till Valmyndigheten, kommunen eller länsstyrelsen för att få ett dubblettröstkort som kan användas för röstning i Sverige.

Anmäl adress för att få röstkort

För att utlandsröstkortet och annan information ska kunna nå dig i utlandet är det viktigt att du uppdaterar din adress hos folkbokföringen på Skatteverket i Sverige.

Röstlängden bygger på uppgifterna i Skatteverkets folkbokföringsregister. Valmyndigheten har uppgifter om vilken adress du har anmält hos Skatteverket, men om du har mer komplicerade frågor om folkbokföringen bör du ta kontakt med Skatteverket direkt. Ring Skatteverket på 0771-567 567 om du befinner dig i Sverige och +46 8 564 851 60 om du befinner dig i utlandet.

• dela på facebook
  • dela på twitter