Regeringen har urholkat djurskyddet

Vi har det senaste mediedygnet plågats av bilder på minkar som äter på varandra och skadade djur som ligger kvar i burarna. Regeringens misslyckade miljöpolitik får allt större konsekvenser. SVT:s och Djurrättsalliansens granskning visar hur illa det är ställt med djurhållningen i Sverige.

- Regeringens politik har urholkar djurskyddet. Det finns inte längre samma kontrollfunktion. Djurskyddskontrollerna har halverats och det finns inte längre pengar till tillräckliga kontroller, säger Anders Ygeman (S) ordförande i miljö- och jordbruksutskottet.

Redan under förra mandatperioden gjorde Socialdemokraterna med stöd av Vänsterpartiet och Miljöpartiet om lagen så att minkarna skulle kunna ha ett naturligt beteende. Men lagen revs upp direkt av den borgerliga regeringen.

- Det är inte acceptabelt att ha så dålig djurhållning i Sverige. Regeringen borde snarast vidta åtgärder. Det räcker inte med en till utredning. Vi Rödgröna vill ha en uppstramning i lagen som vi tidigare föreslagit, vi har dessutom i en överenskommelse enats om att göra djurskyddet bättre genom bland annat att tillsätta en djuretisk ombudsman och fördubbla antalet djurskyddskontroller, säger Ygeman.

- Centerpartiet har misslyckats. Nu har vi haft både grisskandal och minkskandal under den borgerliga regeringen och under tiden Centerpartiet har styrt på Jordbruksdepartementet. För att inte tala om Centerpartiets fiasko i kärnkraftsfrågan eller sveket mot landsbygden. Ett nytt klart misslyckande, säger Anders Ygeman.

Frida Ekberg
Pressekreterare hos Anders Ygeman