- Moderaterna har råd med miljonärer, men inte med pensionärer!

Mona Sahlin besökte på torsdagen PRO i Boo, Nacka tillsammans med Ylva Johansson, vice ordförande i socialutskottet och Anita Gradin, f.d statsråd, EU-kommissionär och ambassadör.

Mona, Ylva och Anita diskuterade under dagen vård, omsorg och pensioner med medlemmar i Pensionärernas riksförbund.

Mona:

- Moderatregeringen säger att de inte har råd att återställa pensionen åt pensionärerna, utan väljer att i stället sänka skatten för de rikaste. Sanningen är att moderaterna har råd med miljonärer, men inte med pensionärer. Moderaterna säger att förändringar gör ont, men förändringar behövs. Det är orättvis politik som gör ont. Det är bättre med röda rosor än blå dunster. Vi socialdemokrater vill i stället sänka skatten för pensionärerna, eftersom klyftan mellan de som arbetar och pensionärerna har ökat, inledde Mona Sahlin.

Ylva:

- Det är inte sant att vi inte har råd med vård och omsorg för en allt äldre befolkning. Det är ett val man gör. I stället för skattesänkningar för 65 miljoner kronor hade man kunna tillföra mycket pengar till äldrevården och till exempel en tandvårdsreform för alla, inte bara för några få. En av de viktigaste punkterna är att satsa på kvalité och det betyder att satsa på personalen. Mer utbildning och mer personal i vården är nödvändigt. Vad som gör livet värt att leva, inte bara möjligt att leva, behövs också. Det kan vara att gå på en fotbollsmatch, ett besök hos frisören, ett vackert smycke eller att klä upp sig till middagen någon gång. Det är omoraliskt att inte ha råd med vård och omsorg för de som lagt grunden för det samhälle vi har i dag, säger Ylva Johansson.

Anita:

-Att själv få bestämma över sitt boende och vilken hjälp man behöver är det som de allra flesta pensionärer önskar sig. Det är också viktigt att stötta föreningslivet och uppmuntra till sociala kontakter, så att man kan minska den ensamhet som kan uppstå när vännerna och kanske ens partner försvinner, avslutar Anita.

• dela på facebook
  • dela på twitter