- Utsläppen färdas över gränserna, då måste politiken också göra det!

Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin besökte på måndagen Göteborg och Global Forum. I ett samtal på temat "God morgon världen, hur står det till?" diskuterades globaliseringen, klimathotet och kärnkraften.

- Kärnkraft är inte framtiden. Jag vill inte se en utbyggd kärnkraft. Den som säger att kärnkraft är ren el utan utsläpp har fel. Det avfall som blir kvar kommer det att ta miljön miljontals år att bryta ner. Dessutom är uranbrytning en smutsig verksamhet.

I dag produceras 40 procent av Sveriges el i kärnkraftverk. Jag vill se en satsning på förnyelsebara energikällor, inledde Mona Sahlin.

Att välja det klimatsmarta alternativet
- Vi måste kunna älska bilen, men hata bensinen. Vi måste kunna ha kvar våra bilar, men samtidigt måste de framföras på miljövänligare bränslen, fortsätter Mona. Handeln med utsläppsrätter är en global ekonomisk plan som fungerar bra och som man ska fortsätta med. Det är ett bra sätt att komma åt ett gemensamt globalt problem.

- Utsläppen färdas över gränserna och då måste även politiken göra det!

Att ta fram en enhetlig klimatmärkning på varor och tjänster för att göra det enklare för konsumenten att välja det klimatsmarta alternativet är bra. “Gröna skatter” är också en bra metod som gör att det blir ekonomiskt kännbart att välja icke miljövänliga alternativ, menade Mona.

Från gammal till modern
- Sverige och Norden har varit de stora vinnarna på globaliseringen och det beror på att vi har haft trygghetssystem som gjort att vi kunnat ställa om från det gamla till det moderna. Vi har också satsat på utbildning och forskning. Om vi behåller den politiken kommer vi att fortsätta att vara vinnare, fortsatte Mona.

Starkare kraft i miljöfrågorna
- Jag vill att vi socialdemokrater ska vara de som visar att miljö och ökad tillväxt hör samman. Arbetet med nya energikällor, forskning och utveckling av miljövänliga bilar kommer att bli en viktig del av Sveriges tillväxt, avslutade Mona.

• dela på facebook
  • dela på twitter