Årets första partiledardebatt

"Vi socialdemokrater, Miljöpartiet och Vänsterpartiet kommer att möta väljarna med en samlad gemensam politik för jobb, rättvisa och solidaritet och med en radikal klimat- och miljöpolitik. Vi tre erbjuder ett tydligt alternativ till den blå alliansen och en helt annan färdriktning. Vi vet att Sverige kan bättre.

Under förra året handlade en stor del av debatten i Sverige om prognoser och statistik. Jag kritiserade regeringen för att inte ha hållit i högkonjunkturen medan den varade och inte försökt motverka nedgången när vi först såg den. Då fick jag höra från Reinfeldt att jag var en dysterkvist. Man viftade bort all statistik med att varsel bara är varsel.

Nu blir dessa prognoser en brutal verklighet för väldigt många. Det ser regeringen med. Då avfärdar Littorin detta med ”skitår”. Det är ungefär som att då kan väl regeringen gå och ta en fika och vänta på att skitåret går över – eller vargavintern som Anders Borg kallar det för.

I två år har regeringen stått och solat sig framför högkonjunkturen. Nu står man fegt och gömmer sig bakom finanskrisen och lågkonjunkturen. Debatten i dag måste handla om: Ta ert ansvar! Gå ut i ljuset och stå för det ni har gjort!" Det sade Mona Sahlin i onsdagens partiledardebatt. På onsdag ägde årets första partiledardebatt rum i riksdagen.

Se debatten i efterhand här!

Läs mer om vad du kan göra på Sosserian

• dela på facebook
  • dela på twitter