Dags att regeringen bekänner färg - riksdagen debatterar den svenska modellens framtid

- För oss socialdemokrater är det fullständigt oacceptabelt att utländska arbetstagare som arbetar i Sverige inte ska ha rätt till samma arbetsvillkor fullt ut som svenska arbetstagare.

Vi menar att vissa grundläggande rättigheter, bland annat att svenska fackliga organisationer har rätt att kräva kollektivavtal, ska gälla också för utländska företag som verkar i Sverige.Vaxholmsdomen väcker massor av frågor. Därför har vi socialdemokrater begärt en särkild debatt i riksdagen, säger Sven-Erik Österberg, arbetsmarknadspolitisk talesperson för s.

- Vi delar de svenska fackens uppfattning om att det är fullt möjligt att upprätthålla den svenska modellen med kollektivavtal. Men det kräver att regerigen vidtar åtgärder. Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin brukar säga att regeringen värnar den svenska modellen med självständiga parter och kollektivavtal. Nu är det dags för regeringen att bekänna färg.

• dela på facebook
  • dela på twitter