-Välkommen till verkligheten, Fredrik Reinfeldt!

- Statsministern gör ett desperat och märkligt intryck, sa Mona Sahlin efter att Fredrik Reinfeldt bortförklarat den ökade inflationen med prishöjningar på citroner.

- Det handlar inte om citroner. I stället handlar det om människor som känner verklig oro för att lönerna inte längre stiger, för att socialbidragen ökar och för att inflationen hotar Sverige. Trots varningar har miljarder vräkts ut över de allra rikaste, sa Mona Sahlin.

Fredrik Reinfeldt inledde vårens sista partiledardebatt med att hävda sin egen regerings förträfflighet. Han frågade flera gånger "vem som var bäst - Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin". Han menade också att regeringen åstadkommit viktiga trendbrott.

Men Mona Sahlin konstaterade att det bara finns ett viktigt trendbrott. I år kommer löntagarna för första gången på tolv år att inte få någon reallöneökning. Det är ett trendbrott.

- Regeringen säger en sak och gör en annan. "Vi står för jobben", sa moderaterna innan valet. Men nu är det istället socialbidragen som ökar och nu kommer vårdnadsbidraget.

Moderaterna står inte för jobben. De står för ökade bidrag. Statsministern väljer bort arbetslinjen. Deras blå linje innebär att man går bort från att satsa på de som inte jobbar, bort från att satsa på att de kommer in i jobb så att arbetslösheten minskar. Istället har regeringen genomfört en skattechock som gått till de allra rikaste i landet.

Mona Sahlin konstaterade också i sitt inlägg att den borgerliga regeringens politik inte fungerar. Orättvisor är inte lösningen på Sveriges problem. Tvärtom. Sverige tjänar på rättvisa. Och framgång kräver rättvisa.

- Vi vill ha ett kvalitetsskifte i välfärden, inte ett systemskifte, sa Sahlin.

Hon tog också upp den orättvisa beskattningen av landets pensionärer. Vi vill sänka skatten för landets pensionärer.

Mona Sahlin lovade också att reparera a-kassan till 80 procent för nästa alla löntagare.

• dela på facebook
  • dela på twitter