En rättvis värld är möjlig

- Vi vill att en modern svensk säkerhetspolitik ska bygga på fem pelare, ett militärt alliansfritt Sverige, ett ökat nordiskt samarbete, en aktiv Östersjöpolitik, ett stärkt Europasamarbete och ett starkare FN. Det sa Jan Eliasson, ordförande i socialdemokraternas rådslag om världen när socialdemokraternas förslag till ny säkerhetspolitik presenterades.

Jan Eliasson och Urban Ahlin, utrikespolitisk talesman för socialdemokraterna presenterade under en presskonferens på måndagen rapporterna "En modern säkerhetspolitik och "Mänskliga rättigheter och folkrätt".

Ur rapporten "Mänskliga rättigheter och folkrätt:
"Socialdemokraterna anser att de medborgerliga, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella fri -och rättigheterna är universiella, odelbara och individuella. De får inte inskränkas av stater eller aktörer. I arbetet med mänskliga rättigheter är det viktigt att motverka alla former av diskriminering och värna särskilt utsatta grupper. Kampen för jämställdhet mellan kvinnor och män måste vara prioriterad, detsamma gäller barns rättigheter."

Ladda ner och läs och de fullständiga rapporterna till höger.

• dela på facebook
  • dela på twitter