Företagarnas förtroende för regeringen minskar

- Jag har full förståelse för att företagarna tappat förtroendet för regeringen och Maud Olofsson. Arbetsgivaravgifterna har höjts och regelbördan för företagarna har ökat. Regeringen slarvar med förslag och verkar oförmögna att leverera. Näringslivets nämnd för regelförenkling konstaterar att regelbördan för företagare ökar mer nu, än med föregående regering. Det säger Tomas Eneroth, vice ordförande i näringsutskottet i en kommentar till den undersökning som Företagarna har gjort som visar att andelen småföretagare som anser att regeringens företagarpolitik är förtroendeingivande, minskar.

Vi socialdemokrater vill sätta fart på regelförenklingarna. Och vi vill tänka smått först. De små företagen ska komma i första hand både när det gäller regelförenklingar och den övriga jobbpolitiken. Bland annat vill vi ha ett särskilt innovationslån till uppfinnare och tillväxthungriga småföretag och starta upp nyföretagarcentrum för stöd till små och växande företag. Vi föreslår också en ökad trygghet för företagare vid sjukdom och föräldraskap, säger Tomas Eneroth.

• dela på facebook
  • dela på twitter