Grundbulten i svensk arbetsmarknad hotas av Centerpartiet

Centerpartiet har kommit med ett antal förslag som syftar till att försämra lagen om anställningsskydd. Bland annat vill man helt stoppa fackets möjligheter att rikta stridsåtgärder mot företag utan fackliga medlemmar.Sven-Erik Österberg, vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott (s), kommenterar förslaget:

- Centerpartiets utspel är intressant mot bakgrund av att den borgerliga regeringen och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin tidigare deklarerat att man inte tänker försvaga arbetsrätten.

- Börjar man luckra upp strejkrätten får vi en arbetsmarknad med en ordentligt försvagad löntagarsida. Det är viktigt att ha konflikträtt också vid arbetsplatser utan tecknade kollektivavtal så att man inte säljer sitt arbete under villkor som pressar ner lönerna - för det är vad det i slutändan leder till.

Risk för A- och B-lag
Österberg ser heller ingen anledning till att införa olika regler för små och stora företag som centern föreslår.

- Risken är att vi får A- och B-företag med bättre och sämre villkor och skydd. Och det drabbar även arbetstagarsidan. De som har störst kunskaper och kan ta för sig mest kommer att jobba på företagen med de bästa villkoren. Därför är det viktigt att vi har likartade regler för samtliga företag i Sverige.

• dela på facebook
  • dela på twitter