Kvalitetslyft i skolan

- Vi vill ha mer utvärdering, tidigare nationella prov och betyg från årskurs sex. Men det räcker inte. Vi vill investera i grundskolan för att hjälpa och stötta eleverna att nå målen. Det sa socialdemokraternas ekonomisk politiske talesperson Thomas Östros när han tillsammans med Marie Granlund, skolpolitisk talesperson, presenterade en skolsatsning ur den socialdemokraiska budgetmotionen.

- Jag är förbluffad över att regeringen inte satsar mer på skolan. De pratar mycket men satsar inte, fortsatte Thomas Östros.

- Fler lärare gör skillnad, sade Marie Granlund. Det behövs mer resurser till svenska skolan. Skillnaderna ökar mellan olika kommuner, mellan olika skolor och mellan olika elever. Det är oroande. Vi vill investera tre miljarder mer än regeringen de närmaste tre åren.

- Pengarna ska samlas hos skolverket men det är de enskilda kommunerna och skolorna som bestämmer vad de ska användas till. Kriterierna är att de ska stötta och hjälpa elever att nå målen och att de kommer de elever till del som behöver mest stöd.

- Vi vill också bilda ett pedagogiskt insatsteam vid Skolverket. Erfarna pedagoger ska kunna hjälpa enskilda skolor under en längre period med att förändra sitt arbetssätt. Målet är att de ska förbättra sina studieresultat.

Socialdemokraternas budgetmotion läggs i sin helhet den 7 oktober.

• dela på facebook
  • dela på twitter