Mona Sahlin talade vid IF Metalls kongress

Trots det regniga och kalla vädret ute var det en varm och glad stämning i kongresshallen när IF Metall fick besök av socialdemokraternas partiordförande, Mona Sahlin.

Sahlin inledde med att prata om vikten av facklig och politisk samverkan, något som också bars upp av banderollen bakom henne med budskapet "Starka tillsammans".

För att tydliggöra vad som nu sker i det borgerliga Sverige berättade Sahlin om en kvinna som hon träffat: Yvonne, som med tårar i ögonen berättat att den borgerliga regeringens försämringar i a-kassan tvingat henne till det svåra ställningstagandet att lämna försäkringen, eftersom avgiften motsvarade mat för en vecka.

- Den borgerliga regeringen skulle bryta utanförskapet sa de i valrörelsen. Men en sanning som Schlingmann inte kan "schlingra" sig ur är att man inte kan bryta ett utanförskap med ett ovanförskap. Orättvisa är inte lösningen på Sveriges problem.

- Vinner vi valet reparerar vi a-kassan, det var löftet som kongressens deltagare fick av Sahlin. För a-kassan är inget bidrag, det är försäkring som alla som jobbar avstått löneutrymme för att ta del av den dagen man blir arbetslös.

Sahlin framhöll också vikten och betydelsen av Sveriges entreprenörer.

- Det är inte vid diskbänkar och gräsmattor som de nya jobben kommer och framhöll socialdemokraternas program för fordonsindustrin som ett bra exempel på samverkan mellan industrin och politiken för att utveckla jobb. När vi pratar om den ekonomiska utvecklingen ska vi börja prata om industrin och näringspolitiken, vad de betyder för ekonomin.

- Vi förlorade valet och vi måste göra vår hemläxa så att väljarna åter litar på oss 2010. Ni i IF Metall har dragit slutsatser av valförlusten: att vi inte kan vinna några val på "tysta" arbetsplatser. Ni måste ta initiativen till den ideologiska debatten och samhällskritiken på landets arbetsplatser, mot oss ibland och främst mot den borgerliga regeringen.

Sahlin avslutade sitt tal med att prata om mötet mellan alla partiledarna om vad som ska gälla under nästa år när Sverige blir ordförandeland i EU. Hon klargjorde då de socialdemokratiska prioriteringarna: arbeta för att rörligheten på den europeiska arbetsmarknaden garanterar de sociala rättigheterna för löntagarna, svikta inte på kollektivavtalen och de arbetsrättsliga reglerna.

Mona Sahlin vill att statsminister Fredrik Reinfeldt står upp till försvar av kollektivavtalen och mot lönedumpning. när det gäller effekterna av Lavaldomen. Hon kommer också att kräva att Reinfeldt reagerar redan vid EU-toppmöte i juni och tar upp frågan hur, inte om, Europa ska ändra på utstationeringsdirektivet.

• dela på facebook
  • dela på twitter