Nytt självmål av regeringen!

Idag skulle regeringen presenterat skrivelsen om regelförenklingar – men den skjuts på framtiden.

- Man kan ana att skälet är regeringens pinsamma resultat på området – sedan Maud Olofsson tillträdde har regelkrånglet ökat. Över 95 nya regler som företagarna upplever som försämringar, redovisar Näringslivets Regelnämnd. Det blir alltmer uppenbart att Maud Olofsson tar täten som regeringens värsta pratminister. Nu förmår hon inte ens lämna en skrivelse till riksdagen i frågan. Jag har full förståelse för den skarpa kritik som nu kommer från näringslivet – regeringen står ju tomhänt, säger Tomas Eneroth (s), vice Ordförande i Näringsutskottet.

- För att ge en tydlig signal kan ju regeringen börja med att skrota förslaget om olika arbetsgivaravgifter i tjänstesektorn. Förslaget snedvrider konkurrensen och skapar enormt regelkrångel, säger Tomas Eneroth (s), vice Ordförande i Näringsutskottet.

- Förslaget om sänkta socialavgifter för delar av tjänstesektorn innebär exempelvis att en bensinmack ska redovisa olika arbetsgivaravgifter beroende på om de säljer korv eller bensin. Konditoriet får en arbetsgivaravgift för cafégästerna men en annan för de som tar brödet med sig hem. Skrota förslaget, Maud!

Mer information:

Tomas Eneroth