Östros och Eneroth: - Regeringens hittills största fiasko

- Detta är regeringens hittills största nederlag. De backar nu från sitt viktigaste jobbförslag, säger Tomas Eneroth, vice ordförande i näringsutskottet.

- Det är helt bakvänt att regeringen låter de små företagen betala till de stora. För en småföretagare med 2-3 anställda höjs arbetsgivaravgiften med 37 000 kronor per år samtidigt som stora företag nu kommer att tjäna tiotals miljoner kronor utan en enda nyanställning. Det vore klokare att stödja småföretagen och investera i människors kunskap än slösa bort pengarna på dyra subventioner som inte ger några nya jobb, säger Tomas Eneroth.

- När sysselsättningen nu stagnerar så misslyckas regeringen med att uppfylla sitt vallöfte. Sänkta skatter för tjänsteföretagen var flaggskeppet för den borgerliga regeringens jobbpolitik. Nu havererar det fulltständigt. Det är ett stort nederlag för regeringen. Det nya förslaget är dessutom oansvarigt. Det kostar oerhört mycket pengar men minskar inte arbetslösheten, säger Thomas Östros, vice ordförande i finansutskottet.

- Antalet långtidsarbetslösa ungdomar har fördubblats under regeringens tid. Från 3000 till 6000. Vad som behövs är investeringar i kunskap så att de kan ta de jobb som finns, inte en press nedåt på löner och arbetsvillkor. Alla, även ungdomar ska kunna försörja sig på ett jobb, säger Tomas Eneroth.

Carin Larsson
carin.larsson@riksdagen.se