Partiledarduell i SVT2 kl 20.00

Ikväll, kl 20:00, möter socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin statsminister Fredrik Reinfeldt i debatt i SVT:s Rakt på med K-G Bergström. Fredrik Reinfeldt måste då svara på varför regeringen står passiv och tittar på medan jobbkrisen förvärras. Detta samtidigt som regeringen lånar till skattesänkningar.

Den moderatstyrda regeringen gör allt för att slippa tala om jobbkrisen. Det kommer Fredrik Reinfeldt försöka med även ikväll. Men det håller inte att landet statsminister tiger om att antalet varsel under februari – 16 000 – var det högsta någonsin, att arbetslösheten bland unga i Sverige är den nästhögsta i hela EU och att 100 000 löntagare har varslats om uppsägning sedan i höstas. Reinfeldt är svaret skyldig. Vad är regeringens politik för att vända jobbkrisen?

Regeringens passivitet är ett historiskt svek mot alla de som nu drabbas av jobbkrisen. Sverige behöver en regering som sätter jobben först och tar ansvar för statens finanser! Vi socialdemokrater vill investera i jobben. Det är klokare politik än sänkt skatt på lånade pengar. Vi vill investera i fler, bättre och grönare jobb. Vi vill investera i entreprenörskap, förnybar energi, utbildning och förbättrad trygghet och välfärd.

I debatten ikväll kommer två tydliga politiska alternativ stå mot varandra. Ska Sverige möta framtiden med en passiv regering som står och tittar på medan jobben försvinner? Eller ska Sverige möta framtiden med kloka investeringar för fler jobb?

• dela på facebook
  • dela på twitter