Regeringen gör det möjligt att underkänna sjuåringar

- Det är orimligt att man nu ska nunna underkänna en sjuårig flicka eller pojke i skolan. Jag beklagar att skolministern inte velat lyssna på våra och andras protester om skriftliga omdömen för sjuåringar, säger Marie Granlund, vice ordförande i utbildningsutskottet och avvisar regeringens beslut om tidiga betyg.

I ett extrainsatt möte beslutade den borgerliga regeringen att införa betygsliknande omdömen redan från första klass. Betygen kommer att gälla för de som börjar ettan redan till hösten.

Marie Granlund är inte ensam om sin uppfattning. Såväl Lärarförbundet som en majoritet av föräldrarna är emot att betygsätta förstaklassare.

- Vi vill investera i barns framtid, inte utesluta eller stigmatisera barn i tidig ålder. Tillsammans med miljöpartiet har vi socialdemokrater sträckt ut en hand till regeringen för att åstadkomma en blocköverskridande överenskommelse i skolpolitiken. Detta intresserade dock inte skolministern, vilket vi beklagar, avslutar Marie Granlund.

För mer information:
Marie Granlund (s)