Regeringens skolpolitik går ut på att vrida tillbaka klockan

– Återigen står det klart att regeringens skolpolitik går ut på att vrida tillbaka klockan. Istället för att skapa en stimulerande miljö för lärande, så ska man stämpla och sätta press på barn från en tidig ålder. Det säger Marie Granlund, socialdemokraternas talesperson i skolfrågor och vice ordförande i utbildningsutskottet, med anledning av skolminister Jan Björklunds förslag om att införa betyg från första klass.

– Förslaget innebär en öppning för betyg för sjuåringar. Nu tar regeringen ytterligare ett steg mot sitt mål, att skapa en sorteringsskola där barn delas upp från tidig ålder. Jag tvivlar på att skolministern får med sig lärarna på sitt förslag. Individuella utvecklingsplaner är ett mycket bättre instrument för barn i den här åldern. Men i den borgerliga sinnevärlden så handlar allt om ordning, anpassning och kontroll – inte om att uppmuntra och stödja barn utifrån deras individuella förutsättningar. Vi socialdemokrater motsätter oss detta förslag med kraft, avslutar Marie Granlund.

• dela på facebook
  • dela på twitter