S: Centern hycklar om satsning på småföretagen

Centerpartiets ledare, näringsminister Maud Olofsson, var ansvarig för att – som en av den borgerliga regeringens första åtgärder – slopa den sänkning av arbetsgivaravgifterna som socialdemokraterna hade infört. Därför reagerar socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth nu kraftigt på Maud Olofssons utspel om att sänka arbetsgivaravgiften för småföretagare.

- Under vår regeringsperiod gjorde vi det billigare för småföretagen att anställa. Något som nu Maud Olofsson också vill göra. Men hon vill inte kännas vid att hennes första insats som näringsminister tvärtom var att höja arbetsgivaravgifterna med nästan 40 000 kronor för en företagare med 3-4 anställda. Det är ett enormt hyckleri, säger Tomas Eneroth.

Vi kan inte kräva av landets småföretagare att de ska behöva leva med Maud Olofssons halvårspolitik. De behöver långsiktiga spelregler för att kunna planera sin verksamhet och anställa nya medarbetare, säger Tomas Eneroth.

Maud Olofssons utspel har inte täckning hos Reinfeldt och Borg. Istället är det bara ytterligare ett exempel på att centern på grund av det dåliga opinionsläget nu måste profilera sig gentemot de övriga borgerliga partierna, säger Eneroth.

För mer information:
Tomas Eneroth