Tro inte att svenska löntagare bara ser till sig själva!

- Svenska löntagare tycker att det är orättvist att de som har det sämst ska betala skattesänkningar för dem som har det bäst. Den moderatstyrda regeringen sparar 1,7 miljarder på de mest utsatta. Det är lika mycket som halveringen av förmögenhetsskatten, sa Göran Persson i årets första partiledardebatt i Riksdagen.

Den skattesänkning som moderaterna nu genomför betalas av de mest utsatta, arbetslösa, förtidspensionärer och sjuka. Men svenska löntagare ser inte bara till sig själva. Trygghet för de, för stunden, mest utsatta är trygghet för alla.

Moderaterna påstår själva att denna skattesänkning är 1000 kronor för alla. Det var inte sant före valet och det är inte sant nu. Skatten kommer att vara högre för pensionärer än för de som har jobb. Den kommer att vara högre för arbetslösa, föräldralediga och sjuka. Dessutom kommer den inte vara 1000 kronor efter att moderaternas höjda avgifter till trafikförsäkringen, till a-kassan och slopad avdragsrätt för medlemskap i facket. För många betyder moderaternas politik enbart mindre pengar. Resten är tom retorik.

Här kan du läsa Göran Perssons tal i sin helhet (det talade ordet gäller).

Läs mer om vad moderaternas skattesänkning egentligen betyder:

Tusenlappen_07

Läs chatten med Göran Persson (från den 17 januari)

• dela på facebook
  • dela på twitter