Upphäv förtrycket av kvinnor i Iran!

(Artikeln finns publicerad på aftonbladet.se den 8 mars 2008)

Parvin Ardalan är ett ljus i mörkret i förtryckets Iran. Trots hot mot sitt eget liv, ständiga trakasserier och våldsamheter har hon oförtröttligt kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. För detta tilldelades hon 2007 års Olof Palmepris. Som ett uttryck för maktens arrogans tvingades Ardalan gå av det plan hon redan stigit på, för att flyga till Sverige och ta emot priset i Stockholm.

Den iranska polisen har varit effektiv i sitt motstånd mot kvinnors rättigheter. Kvinnor som nyligen deltog i en fredlig demonstration för kvinnors rättigheter slogs brutalt ner av polismakten. Parvin Ardalan och andra arresterades. I april förra året dömdes hon till ett långt fängelsestraff för att ha organiserat demonstrationen.

Den iranska säkerhetspolisen har varit effektiv i sitt motstånd mot kvinnors rättigheter. På de mest raffinerade sätt har de trakasserat, stört, stoppat och hotat de kvinnor som trots allt vågar protestera mot det tunga förtrycket.

Den iranska regimen har varit effektiv i sitt motstånd mot kvinnors rättigheter. Lagstiftningen utgår från män. Kvinnor förtrycks systematiskt. Kvinnor kan stenas till döds vid otrohet Kvinnors vittnesmål räknas inte som mäns. Kvinnor har inte samma rätt till sina barn som män. Kvinnor kan inte neka sin make sex. Kvinnor har inte samma arvsrätt som män. Kvinnor kan inte klä sig som de vill. Kvinnor drabbas hårdast av den fattigdom som breder ut sig i Iran. Kvinnor som tvingas till prostitution har däremot inte stöd utan mullorna skriver på "30-minuters-äktenskaps-licenser". Kvinnor som protesterar trakasseras och fängslas.

Mot allt detta förtryck har Parvin Ardalan protesterat. Och hon har protesterat effektivt. Kampanjen för att få in en miljon namn för att ändra iranska lagstiftningen. Hon har organiserat demonstrationer och skapat kvinnotidningar. Hon har uppmärksammat situationen för Irans kvinnor internationellt. Hon är ett föredöme för alla kvinnor i Iran som vill ha en förändring.

Vi kräver att Parvin Ardalan får komma till Stockholm och ta emot sitt välförtjänta pris!

Vi kräver att den iranska regeringen upphäver förtrycket av kvinnor i Iran.

Vi uttrycker vår solidaritet med alla kämpande kvinnor i Iran.

Kajsa Borgnäs, ordförande s-studenter
Josefin Brink, riksdagsledamot, v