Urban Ahlin (s) kommenterar maktskiftet i Australien

- Labors Kevin Rudd har visat stort intresse för Sverige och svenska socialdemokratiska välfärdslösningar. Nu finns det utmärkta förutsättningar för sveriges socialdemokrater att utveckla samarbetet kring bl a nedrustningsfrågor, välfärdsfrågor och inom miljösektorn med vårt systerparti på andra sidan jordklotet.

Det säger Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson och vice ordförande i riksdagens utrikesutskott i en kommentar till valresultatet i Australien.

Urban Ahlin har följt valrörelsen med stort intresse.
- Mycket av kritiken mot John Howard har gällt att han "gått i George W Bushs ledband" och involverat Australien i Irakkriget. Laborledaren Kevin Rudd har lovat att se över Australiens deltagande i kriget. Han har också visat att han tar klimatfrågor på allvar och att han vill att Australien skriver på Kyotoavtalet. Det lovar gott, avslutar Urban Ahlin.

Kevin Rudd var tidigare sitt partis utrikespolitiske talesman, har varit i Sverige flera gånger och talar svenska.

Urban Ahlin
Riksdagsledamot