Vi har kommit till förorten för att stanna

Titta på Mona Sahlins sommartal här>>

Läs hela talet här>>

Vi socialdemokrater lovar att satsa minst 15 miljarder kronor under nästa mandatperiod för att stärka och modernisera förorten om vi får väljarnas förtroende i nästa val. Det var Mona Sahlins budskap när hon höll sitt första sommartal i Botkyrka vid Fittja äng.

Förorten är hembygden för miljontals människor som bor och lever i Sverige. Nu behövs det en långsiktig satsning för att modernisera förortens bostäder, skapa trygghet, bygga bra skolor och se till att det finns jobb.

- Vi socialdemokrater har kommit till förorten för att stanna, sa Mona Sahlin och underströk att det inte handlar om vare sig kortsiktiga projekt eller välgörenhet.

- I förorten finns kraft och framtidstro -  därför vill jag vara här idag.

I sitt tal lyfte hon fram sju insatser som ska hjälpa till att lyfta fram förorten som en föregångare för framtidens moderna och hållbara samhällsbygge. Det handlar bland annat om satsningar på fler jobb, allas rätt till vård och omsorg på sitt eget hemspråk, fler lärare och riktade resurser till de elever som har det svårast i skolan och en utbyggnad av kollektivtrafiken.

Sju punkter för en bättre framtid i förorten>>

Mona Sahlin talar. Foto: Charlotta Ulvenlöv
Mona Sahlin talar i Fittja äng, Botkyrka.

Det är Reinfeldt som saknar besked
Mona Sahlin riktade också stark kritik mot den moderatledda regeringen. Hon påpekade det absurda i att statsminister Fredrik Reinfeldt anklagar henne för att vara en återställare när det egentligen är tvärtom.

- Reinfeldt och hans regering tar oss tillbaka till en tid då klyftorna var ännu större mellan fattiga och rika, sa Mona Sahlin. Hon betonade att det var dags för statsministern att ta sin roll på allvar och ge besked om varför vi fått ett större utanförskap i Sverige sedan maktskiftet i höstas.

Med regeringens politik har huspriserna skjutit i höjden och räntorna stigit. Resultatet är att boendet blivit dyrare för alla. Utförsäljningen av allmännyttan har gjort det svårare för unga att flytta hemifrån och dit jobben finns. En försämrad försäkring för de som drabbats av arbetslöshet gör att fler nu tvingas vända sig om efter socialbidrag.

- Den borgerliga politiken är orättvis, oansvarig, ogenomtänkt och omodern.

Mona Sahlin samtalar med en av besökarna. Foto: Charlotta Ulvenlöv
Mona Sahlin samtalar med en av besökarna.

Resa till Mellanöstern
Mona Sahlin berättade även i sitt tal att hon i höst reser till Mellanöstern.

- Jag är besviken på omvärlden för att den inte gav president Abbas det stöd han bad om för sin samlingsregering.

Publiken under Monas tal. Foto: Charlotta Ulvenlöv
Publiken.