Vi vill investera i ett brett ungdomslyft

- Sverige är på väg mot massarbetslöshet. Särskilt allvarlig är situationen bland de unga. Var fjärde ungdom mellan 15 och 24 år är arbetslös, säger Thomas Östros, ekonomisk-politisk talesperson.

- Jag blev mycket förvånad när regeringen förra veckan presenterade en vårproposition som var helt tom på åtgärder för att skapa fler jobb och utbildning åt unga.

- Vi socialdemokrater vill investera i ett brett Ungdomslyft, praktikplatser för nyutexaminerade akademiker vid statliga myndigheter och sommarjobb åt unga. Vi kommer att lägga förslag om ett brett paket för mot ungdomsarbetslösheten i vår vårbudgetmotion nästa vecka.

Fakta:
Enligt Statistiska centralbyråns arbetskraftsundersökning för mars 2009 har arbetslösheten i Sverige ökat till 8,3 procent – vilket är en ökning med 2,0 procentenheter eller 99 000 personer på ett år. Bland ungdomar är ökningen ännu större. Ungdomsarbetslösheten är nu uppe i 24,3 procent, vilket är en ökning med 2,9 procent på ett år.

• dela på facebook
  • dela på twitter