Rödgrön avspark ett år före valet

Kungsträdgården gungade när Rödgrönt samarbete bjöd in till artistfest på söndagen. Över 10 000 personer slöt upp för att diskutera politik och lyssna på musik.

- Nästa år tar vi dom, sade Stefan Sundström.

Det var fest och hoppborg, ponnyridning och cirkusskola, men också viktiga politiska samtal. På lilla scenen diskuterade företrädare för de tre partierna både jobben, miljön och välfärden. Samtalet leddes av journalisten Elisif Elvinsdotter. Det utlovades klara besked om vilka konkreta förslag på förnyelse som det rödgröna regeringsalternativet kommer att gå till val på i vår.

- Antingen så bygger vi Sverige genom att investera i utbildning och nya jobb, eller så gör man som regeringen, satsar på skattesänkningar som ökar klyftorna, sade Mona Sahlin.

Sverige kan bättre

- Vi vet att Sverige kan bättre. Sverige behöver en rödgrön regering. Vi tror på politikens ansvar och politikens möjligheter. Sverige var ett framgångsland – både för jämlikhet och jämställdhet. Nu är vi ett skattesänkarland bland andra, med en arbetslöshet högre än genomsnittet i EU, sade Mona Sahlin.

På stora scenen varvades politiska tal med artister. Bo Kaspers Orkester, Jack Vreesvijk, Lili&Susie, Kevin Borg och The Poodles var några av dem som lockade en stor publik.

Ett alliansfritt Sverige

- Det här är vårt sätt att dra vårt lilla strå till stacken för en bättre miljö och för djurs rätt, sade Susie Päivärinta.

- De säger: Hur kan jag få det bättre. Jag hoppas att det handlar om hur vi kan få det bättre, sade Bo Sundström.

- Vi kommer att kämpa för en rödgrön regering och för ett alliansfritt Sverige ända fram till den 19 september, sade Mona Sahlin.

Se fler bilder på Flickr

Se filmer från Rödgrön dag

Följ det rödgröna samarbetet på bloggen Rödgrön.se

• dela på facebook