Sverige kommer att fortsätta att halka efter

- Det här är en oansvarig budget. Trots underskott på över 100 miljarder kronor nästa år lånar regeringen till permanenta skattesänkningar. Med den här politiken kommer Sverige att fortsätta att halka efter, säger Thomas Östros i en kommentar till regeringens budget.

Thomas Östros kommenterar regeringens budget.- För tredje budgeten i rad justerar regeringen upp prognoserna för arbetslösheten och ned prognoserna för jobben – men de lägger ändå inte om politiken. Det är fortfarande bara samma gamla skattesänkningar som genomförs.

- I det här läget borde regeringen investera i det som kan skapa framtidens jobb och i ett rejält Kunskapslyft för att rusta Sverige för framtiden. Regeringen borde också investera mer i välfärden och minska klyftorna. Slutligen borde regeringen också vrida och vända på varje skattekrona för att sätta stopp för de skenande underskotten.

- Den kraftigaste reaktionen på regeringens budget lär komma från pensionärerna, när de upptäcker att klyftan ökar till vanliga löntagare. Trots alla protester så svarar regeringen med att öka klyftan ytterligare. Det är vågat gjort.

Socialdemokraternas budgetmotion för 2010 kommer att innehålla offensiva satsningar mot jobbkrisen. Vi prioriterar investeringar i utbildning, framtidens jobb, minskade klyftor och välfärdens kvalitet.

Utbildning. Vi vill se betydligt fler utbildningsplatser än regeringen. Vi vill se ett nytt Kunskapslyft och ett brett program för jobb, utbildning och praktik till unga.

Framtidens jobb. Sveriges framtida konkurrenskraft skall förbättras. Vi vill investera i småföretag och innovationer, i grön omställning av bostäder och infrastruktur. Vi vill investera i det kreativa Sverige och växande branscher.

Minskade klyftor. Den nya otryggheten har bidragit till att Sverige halkar efter. Vi vill se till att barnen inte blir krisens förlorare. Vi vill sänka skatten för pensionärer. Vi vill reparera a-kassan och sjukpenningen. Vi vill se till att de som utförsäkras får riktiga insatser så att de kan komma tillbaka i arbete.

Välfärdens kvalitet. Regeringen ger permanenta skattesänkningar men tillfälliga tillskott till kommunerna. Vi vill säkra resurserna till kommunsektorn hela perioden 2010–2012. Vi vill ta chansen att modernisera välfärden, med bättre tillgänglighet och kvalitet, under krisen.

• dela på facebook
  • dela på twitter