Uppdraget har bara börjat!

Se och läs utdrag ur Mona Sahlins tal från Socialdemokraternas valvaka.

- Ett oändligt tack för allt ni har gjort i denna valrörelse. Ni har varit fantastiska! Alla dörrar som ni har knackat, alla samtal som ni har fört. Denna dag är den finaste dagen i demokratin. Det är denna dag då alla människor har en röst. Då alla människor har lika värde.

- Vi har spurtat. Vi började den här valrörelsen i ett underläge. Och det är också sant att när valrörelsen slutade handla om vad plånböckerna skulle rösta på och började handla om vilka värderingar som valet hela tiden borde ha handlat om. Då kände vi vinden i ryggen!

- Men nu har svenska folket talat. Vi gjorde ett riktigt dåligt val. Det tar jag på oerhört stort allvar. Vi fick inte tillbaka det tappade förtroende som vi hade förra valet. Och vi fick in ett djupt främlingsfientligt parti.

- Jag har vigt mitt politiska liv i kampen mot främlingsfientligheten. Det slutar inte nu. Nu börjar det på allvar. Vi/jag kommer aldrig svika kampen mot främlingsfientligheten.

- Nu är det upp till Fredrik Reinfeldt hur han tänker styra Sverige utan att låta Sverigedemokraterna få inflytande.

- Vi har en lång politisk debatt framför oss om hur folkrörelse Sverige kunde förlora det här valet. Hur bygger vi upp vårt parti, hur återskapar vi förtroendet?Vi har ett uppdrag och vi har idéerna om möjligheternas land och jämlikhetens samhälle. För ni minns vad Stellan Skarsgård sa: Det borgarna gör handlar om Sverige ska ägas gemensamt eller om vi ska ägas. Det är på riktigt nu!

- Jag sviker inte våra ideal, vi har förlorat, det är allvarligt och på riktigt. Men nu måste vi gå vidare. Uppdraget är inte slut, det har bara börjat!

• dela på facebook
  • dela på twitter